Lifestyle

BOOK review: Inteligența parentală – Disciplina dincolo de drame și haos emoțional

În ultima vreme scriu mai puțin, pentru că citesc mai mult. Plus, acum am doi copii, iar timpul e tot mai prețios. Dar, tocmai pentru că am doi copii mici,  încerc să mă documentez cât mai mult despre cum sa fac să-i cresc armonios. Pentru că, sincer vorbind, am  avut momente când, realmente, nu știam cum să fac. Nu știam cum să abordez gelozia fetiței mai mari, crizele ei… Practic strigătele ei de ajutor le vedeam doar ca pe niște momente de răsfăț. Și, uneori, reacționam nervos, ridicam tonul… Doar pentru ca mai târziu să  îmi pară rău pentru comportamentul meu.

Iar cartea aceasta, Inteligența parentală, de Daniel J. Siegel și Tina Payne Bryson, m-a calmat. M-a făcut să înțeleg un lucru de bun simț, până la urmă. Că cei mici nu-și pot controla emoțiile. NU POT, nu că NU VOR! Ca părinte, dacă poți să accepți că cel mic are un creier încă în dezvoltare și că atunci când face crize, are tantrumuri, iese din el frustrarea și neputința de a se controla, începi să vezi altfel lucrurile. Începi să înțelegi că cel mic are, de fapt, nevoie de tine în acele momente de criză sau după un comportament neadecvat. Și … Nu… chiar nu are nevoie să țipi la el, să îi ții prelegeri sau să îl lovești. IMG_20190929_222841.jpg

Plecând din acest punct, cartea îți explică destul de concret, folosind câteva strategii, cum să reziști comportamentelor neadecvate ale copilului și cum să îl disciplinezi cu blândețe.

Abordarea este simplă și de bun simț. După un tantrum, o criză, un comportament neadecvat părintele ar trebui să se conecteze cu cel mic. Să îl îmbrățișeze sau să îi vorbească frumos și calm. Apoi, după ce acesta se liniștește , să redirecționeze comportamentul către o lecție din  care poate învăța ceva. Cartea îți arată cum să îți respecți propriul copil, cum să acorzi atenție emoțiilor sale. Îți arată cum să pregătești copilul pentru învățare, chiar și după ce a trecut printr-o criză de furie. Eu am testat strategiile la fetița mea de 3 anișori și unele chiar funcționează. Nu știu la copii mai mari.

Cum să redirecționezi copilul către un comportament adecvat?

Autorii propun:

• să reduci numărul de cuvinte (chiar nu e cazul de prelegeri lungi și plicticoase),
  • să îți implici copilul în procesul de disciplinare (să îl întrebi pe el cum și-ar putea repara greșeala),
  • să reformulezi un NU într-un DA condițional ( da, sigur, poți să mai asculți o poveste dar nu în seara asta, ci mâine) etc…

Ce îmi place la această carte:

• autorii îți spun din capul locului că nu există o formulă magică pe care să o poți aplica și să îți transformi instant copilul într-un sfânt. Va face în continuare crize de furie, dar tu le vei gestiona mai ușor, iar copilul va putea învăța ceva de pe urma lor.
  • se adresează atât părinților de copii mici, cât și celor care au copii mai măricei
  • oferă exemple concrete în care însuși autorii cărții și-au ieșit din pepeni și au reacționat incorect față de copiii lor
  • îți dă la final o fișă de frigider pe care să o poți printa și să o revezi din cand în când, la nevoie
  • e genul de carte pe care, după ce o citești, rămâi cu ceva din ea.

Ce nu îmi place la această carte:

• obișnuiesc să citesc cărțile cu pixul în mână (defect profesional) și am făcut câteva corecturi gramaticale în ea. Nu sunt însă grave și le pun pe seama traducerii.
  • una dintre strategii, cea de mindsight, mi se pare  destul e greu de aplicat celor mici. Poate în cazul copiilor mai mari funcționează.

În rest, all good, recomand cartea.

PS. Dacă alegi să aplici strategiile din această carte, adică să nu țipi și să vorbești calm copilului după un comportament neadecvat, vei avea în jurul tău mulți care îți vor spune că răsfeți copilul. Da, acolo suntem… Am ajuns să credem că dacă cineva îi vorbește calm copilului nu îl disciplinează, ci îl răsfață.

de Alexandra Bogdan

About Alexa

Mamă de fete. Jurnalist. Mereu în căutare de idei, locuri faine, oameni de calitate. Îmi place să citesc, să fac lucrușoare frumoase pentru copiii mei, să pictez. Ca jurnalist, vreau să fiu mereu informată. Vei găsi pe blogul meu cele mai bune stiluri de parenting și educație. Dacă vrei să primești periodic informații de la mine, SUBSCRIBE https://mami.tips/newsletter/

%d bloggers like this: